Menu Zavřeno

Slovník copywritingu

S jakými pojmy se jako pisatel i jako zadavatel textů setkáte nejčastěji?

A

Anchor text

Něco

C

Cílová skupina

Člověk

Copywriter

Copywriter je člověk s citem pro psaní, kterého živí tvorba reklamních textů různých druhů (na weby, blogy, do e-mailů apod.). Často také vymýšlí obsahové strategie a celému brandu udává specifický styl komunikace.

Pokud se podíváme trochu do historie, povolání copywritera se poprvé objevilo v roce 1911. Jako první profesionální copywriter na volné noze, který se tomuto oboru věnoval na plný úvazek, byl John Emory Powers (1837–1919). A právě tento pán je považován za „otce moderní kreativní reklamy“.

Copywriting

Copywriting spojuje slova copy (reklamní sdělení) a writer (autor) a ve zkratce znamená psaní reklamních textů. Jedná se o činnost, při které se pracuje s empatií, přesvědčováním a originalitou a jejímž smyslem je obvykle zaujmout cílovou skupinu a prodat.

Tímto způsobem vznikají texty na webové stránky, blogy, e-shopy, ale také do e-mailů, na sociální sítě a na mnoho dalších marketingových míst.

Reklamní copywriting už existuje od dob Babylonu a v roce 1477 se objevil první tištěný materiál propagující modlitební knihy. Není to tedy taková novinka, jak by se mohlo zdát.

K

Konverze

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

L

LP (landing page)

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

M

Meta description

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

N

Newsletter

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

NS (normostrana)

Normostrana (zkráceně NS) je pojem, s nímž se ve světě copywritingu setkáte poměrně často. Jedná se o měřítko množství napsaného, korekturovaného nebo překládaného textu bez ohledu na použitý font, řádkování či jiné parametry – počítají se pouze znaky nebo slova.

Jedna NS textu udává 1 800 znaků včetně mezer (250 slov) a slouží ke stanovení délky článku (ukázka: jak dlouhé jsou 3 NS) či pro přibližný odhad ceny při textování webu. Svůj původ má normostrana v době psacích strojů, kdy se většinou psalo třicet řádků na stránku po šedesáti úhozech (30 × 60 = 1 800).

Pro plošné naceňování se však příliš nehodí, protože každá normostrana je rozdílně náročná z hlediska složitosti tématu a kvality podkladů (některá NS zabere jednu hodinu, ale napsání jiné může trvat třeba tři hodiny). Odhad ceny textu by proto měl být stanovený hodinově.

Jak změříte délku textu? Normostrana ve Wordu: klikněte vlevo dole na „Počet slov“. Normostrana v Google dokumentu: použijte klávesy CTRL + SHIFT + C. Pokud vás zajímá jen délka vybraného úseku textu, nejprve jej označte. V případě, že chcete znát délku jakéhokoliv jiného textu na internetu, zkopírujte jej do aplikace Počítadlo-znaků.cz.

P. S. V jiných zemích má 1 normostrana buď stejnou, nebo odlišnou délku. Například v Německu je počet znaků 1 500 a v Dánsku od 1 300 do 2 400 podle typu textu. Jinde raději počítají text na slova než na znaky.

O

Obsahový plán

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

S

SEO (Search Engine Optimization)

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

T

Titulek

Kdy se toto slovo použilo poprvé.

Slovník copywritingu postupně doplňuji.
Napadá vás pojem, který bych měla přidat? Napište mi jej na ► mail@odsylvie.cz